IKEA Amersfoort

“Iedereen verdient een plek op de arbeidsmarkt”

Dagelijks komt een groot aantal bezoekers naar IKEA Amersfoort. Zij worden geholpen door een groot team medewerkers. Binnen dit team zijn ook drie medewerkers uit de Participatiewet aan het werk. IKEA vindt het heel belangrijk om iedereen een plek te geven op de arbeidsmarkt, vertelt Lineke Pool-van Beek, HR Adviseur bij IKEA: “Iedereen verdient een plek, dat past heel erg bij onze visie van een beter bestaan voor zoveel mogelijk mensen elke dag. En dat geldt niet alleen voor onze klanten, maar ook voor onze medewerkers.”

De winkelketen werkt in alle vestigingen met medewerkers die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ook in Amersfoort wilden zij aan deze groep werknemers een plek bieden in de winkel. Het lukte echter niet om dit duurzaam te doen volgens de methode die zij normaal gesproken volgden met SW-partners. Samen met het WerkgeversServicepunt regio Amersfoort kwamen ze tot een aanpak, die de instroom van kandidaten uit de doelgroep wel mogelijk maakte. Hier ging een uitgebreid voortraject aan vooraf. “We hebben echt onderzocht wat de gemeente kan leveren en waar we ons traject op moeten aanpassen. Alle ervaringen uit eerdere samenwerkingen hebben we naast elkaar gelegd,” vertelt Lineke. “We hebben echt de tijd genomen daar een goed plan voor te maken. Beter wat later starten zodat we weten dat we de goede zorg kunnen leveren en er echt aandacht is voor de medewerker. Dat was een goede samenwerking.”

Met het juiste plan van aanpak op zak, konden de sollicitatiegesprekken met kandidaten van start gaan. Hierop zijn drie hulpkrachten aangenomen. Hulpkracht Ronald werkt in het zelfbedieningsmagazijn. Daarnaast werken er twee hulpkrachten bij recovery en bij IKEA FOOD. “Onder recovery valt de koopjeshoek en de retourenstroom vanuit de klanten en de winkel. De hulpkracht bij IKEA FOOD ondersteunt bij het buffet en het schoonhouden van het restaurant en de snoepwand beneden.”

Op de afdelingen is gezocht naar taken die de hulpkrachten uit kunnen voeren. Zij worden goed begeleid door een buddy van IKEA en een jobcoach van de gemeente Amersfoort. “Het is een enorm grote organisatie, een groot pand, veel collega’s. We moeten iemand wel echt laten landen.” Ook de collega’s zijn vooraf geïnformeerd: “Daar hebben we in het voortraject ook aandacht aan gegeven. De collega’s zijn echt voorbereid.”

De hulpkrachten worden vanuit de teams zelf ook begeleid, vertelt Lineke: “We hebben op elke afdeling een buddy, iets wat onze eigen medewerkers ook hebben als ze nieuw bij ons binnen komen. De buddy is iemand die opleidt op de afdeling zelf, maar ook het hele bedrijf laat zien. Daarnaast zijn er twee jobcoaches vanuit de gemeente. In het begin zijn ze wat vaker geweest om mee te kijken hoe we hier werken en waar loop je tegenaan? Nu komen ze één keer in de twee weken. Dan is het een half uur tot een uur even afstemmen hoe het gaat. En als het nodig is, is er wat intensiever contact tussen de jobcoach, de afdeling en mij.”

De hulpkrachten werken in een dynamische omgeving, waar ze wel mee om moeten kunnen gaan, vertelt Lineke “Ze komen in contact met klanten, hoe dan ook, want je bent altijd in de winkel. En dat kan op een drukke plek zijn of meer achter de schermen, maar je komt in de winkel.” Bij de sollicitatieprocedure is hier rekening mee gehouden, vertelt Jurn van Middelaar, accountmanager van het WSP: “Dat stond ook bovenaan het wensenlijstje. IKEA gaf aan: we hebben klanten, dat kunnen we niet veranderen. We zoeken ook iemand die hiermee om kan gaan.

De drie hulpkrachten kunnen het klantcontact goed aan en hebben het naar hun zin.“Wat ik bij alle drie zie is dat ze onwijs op hun plek zitten. De één heeft wat meer tijd nodig gehad dan de ander om te wennen aan de dynamische omgeving. Maar ze worden echt opgenomen door onze collega’s, ze horen bij het team. Ze zitten bij de dagstart, ze worden uitgenodigd voor de afdelingsbarbecue. Je ziet dat ze daarvan opleven. En wat ik van alle drie hoor is dat ze het heel erg naar hun zin hebben en ook trouw komen.” De winkel in Amersfoort heeft nog geen concrete plannen om het aantal medewerkers met arbeidsbeperking uit te breiden, maar sluit een vierde hulpkracht in de toekomst niet uit.