Senior Publications Nederland (SPN) geeft vanuit haar pand aan de Amalialaan in Baarn het Plus Magazine uit. Naast de redactie van het grootste maandblad van Nederland, is hier ook de klantenservice gevestigd. Fenna Buné, Hoofd Klantenservice, is als ambassadeur verbonden aan de werkgeverscampagne van het WSP regio Amersfoort. Fenna: “Ik denk dat elk bedrijf een sociale verplichting heeft en moet kijken wat het hierin kan doen binnen het eigen kunnen.” Zelf biedt Fenna één medewerker vanuit de Wajong een werkplek aan.

“We willen hen een veilige plek bieden die wat toevoegt”, vertelt Fenna. We werken van 9 tot 5 en daarnaast is ook duidelijk wat de werkzaamheden zijn. Dat is voor veel kandidaten heel prettig. Het is geen fysiek zwaar beroep.”

Op de klantenservice vervullen de collega’s verschillende taken. Voor de medewerker vanuit de Wajong is een functie gecreëerd. “We beginnen met alleen het open maken van de post. Als je meer in je mars hebt en meer zelf wil en de capaciteit hebt, kun je ook klantencontact doen. Bijvoorbeeld adreswijzigingen verwerken of klanten te woord staan.”

Je ziet mensen groeien

SPN bood de medewerkers altijd een werkplek aan voor de duur van een half jaar of jaar. “Omdat het een plek moest zijn waar mensen ervaring op konden doen en zo een stap verder konden komen. Het is een mooie leerplek om te kijken wat het werk inhoudt.” Zo kregen diverse werknemers het werken op een klantenservice onder de knie bij SPN. “Je merkt dat werken plezier geeft. Je ziet mensen groeien en weer zelfvertrouwen krijgen.”

Het team moet aan het begin wel altijd even wennen. “Ze vinden het wel eens lastig. Soms moet je iets 13 keer uitleggen en denk je na de veertiende keer; je moet het nu toch wel snappen. Maar de collega’s kunnen zich ook inbeelden dat het fijn is dat je een kans krijgt wanneer je minder goed mee kan komen.”

Vaste werkplek

Sinds deze zomer gaat het niet meer om een tijdelijke werkplek, maar biedt SPN een vaste werkplek aan. “Ik weet dat veel werknemers tevreden waren en het jammer vonden dat ze weg moesten. Dat heeft ons doen besluiten om er een vaste werkplek van te maken.” SPN heeft daarin een mooie stap gemaakt. “Als er nu een plek vrij komt en je functioneert goed, is het mogelijk om in dienst te komen. Het is mooi om te zien dat iemand weer uitzicht heeft op een toekomst en blij worden van werken.”

Ook de reguliere werkplekken worden via het WSP regio Amersfoort vervuld. Zodra een vacature vrijkomt, belt Fenna met haar vaste contactpersoon Cindy van Delden van het WSP. “Tot nu toe wordt het altijd keurig vervuld. Zij kent SPN. Ze is hier geweest, weet wat het werk inhoudt, wat je moet kunnen en heeft hier een aantal keer mensen geplaatst. Daarnaast kent ze ook de mensen die werk zoeken en ziet wie hier zou passen. Daarbij zijn deze mensen altijd direct beschikbaar wat ook voor ons prettig is.”

Gepubliceerd op: 6 december 2019.

Senior Publications Nederland