Normaal gesproken zit de belvloer van fondsenwerver Christal in Amersfoort en Zwolle helemaal vol. Nu is het er stil. Maar de fondsenwerving gaat onverminderd door. De medewerkers van Christal werven vanuit hun eigen woonkamer. Het aantal opdrachten groeit nu zelfs. En daarmee ook het team. “Ons doel is 25 nieuwe mensen aan te nemen de komende vijf weken”, vertelt personeelsadviseur Suzanne Bloem.

In Amersfoort zijn sinds maart al 5 nieuwe mensen aangenomen. Zij zijn ook hard nodig. De aanvragen van goede doelen groeien juist nu. Trainer Micha de Jonge: “Events van goede doelen gaan allemaal niet door. Er komt geen geld meer via collectes of fondsenwerving binnen. Drie kanalen die voorlopig stil zullen staan. Goede doelen weten ons daarom nu goed te vinden.”
Om door te gaan met alle werkzaamheden, zijn ze snel aan de slag gegaan met het realiseren van thuiswerken. “In de normale situatie konden 25 mensen vanuit huis werken. In drie weken hebben we alles omgezet zodat iedereen kan thuiswerken. Met de staf erbij, gaat dit om 170 mensen in totaal.”

De collega’s reageren wisselend op het thuiswerken. Suzanne: “Sommigen vinden het heel fijn. Zij hebben minder afleiding en meer focus. Je moet het nu echt zelf laten zien, waardoor sommigen harder gaan dan normaal. Anderen vinden het vreselijk. Ze ervaren meer afleiding thuis en missen het directe contact met collega’s.” Om toch contact te houden, organiseren ze één keer per maand een grote zoommeeting met iedereen. Suzanne: “Dat begint als gezellige chaos, net als normaal voor de shift.”

Sollicitaties via de telefoon

Toen alle mensen vanuit huis konden bellen, zijn ze ook verder gegaan met het trainen van nieuwe medewerkers en begonnen met het aannemen van nieuwe mensen. Micha: “De cv’s vliegen naar binnen. We moeten snel scannen, maar er springt altijd wel iemand uit.” Ze maken nu telefonisch kennis. “Eigenlijk ontdekten we daar iets heel goeds. Ik bel nu uitgebreid met ze. Aan de telefoon hoor je direct hoe iemands energie is en of hij of zij goed kan bellen. Als je persoonlijk in gesprek bent, is je beeld soms anders door de non verbale communicatie. Je hoort op deze manier direct of iemand kan bellen en daar gaat ons werk natuurlijk om.”

Een paar nieuwe medewerkers zijn de afgelopen weken via het WSP regio Amersfoort aangenomen. Micha: “We bellen geregeld. Zeker omdat nu veel mensen werk zoeken. Het contact met het WSP was hiervoor al heel goed. Onze contactpersoon Khalid kwam geregeld langs. Ook in de tijden dat we moeilijk aan personeel kwamen, is hij iemand die echt met je meedenkt.”
Tijdens de eerste trainingsdag komen nieuwe medewerkers nog wel op kantoor. Micha: “We zitten met minder mensen in een grote ruimte. Na die eerste shift nemen ze meteen alles mee zodat ze thuis kunnen gaan werken.”

Campagnes voor ouderen

De inhoudelijke uitleg van campagnes gaat daarna digitaal. De plannen hiervoor waren ze gelukkig al aan het uitwerken. Zo was er net een campagne ondersteunend team opgezet. “Eén van de belangrijkste dingen in ons werk is dat je goed kunt uitleggen: Dit is waar je je voor in gaat zetten. We waren al bezig met het maken van filmpjes, waarin je dit direct aan iedereen kunt overbrengen.”

Suzanne raadt andere werkgevers aan niet bang te zijn om nieuwe mensen aan te nemen. “Juist wanneer je iemand nu wel een kans geeft en op afstand inwerkt, maakt dat iemand zich gezien voelt. Maar je moet wel het geluk hebben dat je in een business zit die binnen de maatrelen kan functioneren.”

Ze zijn bij Christal ook erg dankbaar dat zij ondanks alle maatregelen door kunnen werken. Micha: “Juist in tijden van crisis zie je meer verbondenheid. Mensen geven meer geld weg. Het is heel gaaf dat we dat terug kunnen zien.” Ook Christal zelf gaat meer geven. “Onze slogan is delen geeft geluk. We gaan campagnes voor ouderen opzetten. Bijvoorbeeld voor patiëntenorganisaties die contact willen hebben met hun ouderen. Ons personeel doneert uren, waarin zij met ouderen gaan bellen hoe het met ze gaat in deze tijden. Christal gaat die uren verdriedubbelen en cadeau geven aan allerlei organisaties.”

Eén van de nieuwe medewerkers is Frans van den Dop. Lees ook zijn verhaal.

Gepubliceerd op: 30 april 2020.