“Het is geen gladde asfaltweg. Je loopt tegen dingen aan, maar dat weet je van tevoren en dat omarm je ook.” Jelte de Grood is Senior Teammanager Finance bij Pon Luxury Cars. Hij nam in juli 2020 een medewerkster uit de Doelgroep Banenafspraak aan. Zij werkt 12 uur per week in zijn team van 9 medewerkers. “Het geeft ons energie. Het is heel leuk om te zien dat ze dit jaar zo veel heeft geleerd.”

Pon is een grote werkgever. Wereldwijd werken ruim 12.000 medewerkers in 27 landen voor het bedrijf. Diversiteit is erg belangrijk voor het Leusdense bedrijf, vertelt HR-adviseur Ayse Arik. “We willen een afspiegeling zijn van de samenleving. Onze auto’s worden door de hele samenleving gereden, daar willen we als bedrijf ook een afspiegeling van zijn. Niet alleen meer vrouwen op hogere functies of mensen met andere culturele achtergrond, maar we willen ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in onze organisatie laten werken.”

Het HR-team vond het aannemen van medewerkers vanuit de Participatiewet erg belangrijk en zocht de samenwerking met het WerkgeversServicepunt regio Amersfoort op. Ayse: “Het trok onze aandacht. Dat je als grote organisatie iets kunt betekenen voor een kleine populatie. Het kost tijd, maar levert ook veel op.”

Buddy als vaste begeleider

Ayse benaderde managers van de diverse teams. Ze begon in het historisch archief, waar het wel een tijd duurde voor er echt iemand aan de slag kon. “Je merkt dat het van beide kanten tijd nodig heeft. We zijn voor ons archief een tijd bezig geweest om een passende medewerker te zoeken. Na een half jaar veranderde er van alles en pasten de werkzaamheden minder goed, waarna de medewerker stopte. Maar ook dat is ervaring dat je meeneemt.”

Jelte stond ook open voor een nieuwe collega. “Je moet je sociale verantwoordelijkheid nemen als groot bedrijf.” Hij zocht in zijn team eerst naar een collega die als buddy voor een goede begeleiding kon zorgen. “Op het moment dat je iemand plaatst met welke achtergrond dan ook, dan moet je het als team wel goed voor elkaar hebben. Je moet iemand een stabiele basis kunnen bieden.”

Ayse ging voor Jelte op zoek naar een kandidaat die bij zijn team paste. Op een Meet en Greet van het WSP regio Amersfoort kwam ze in contact met een geschikte kandidaat. “Zij liet haar CV achter en ik dacht, dit is misschien wel iets.” Na een eerste kennismaking, kwam de uitbraak van het coronavirus. “We wilden wel doorzetten en niet afhaken,” nam Jelte zich voor. Na een korte inwerkperiode op kantoor, werkt ze nu, net als de andere collega’s, mee vanuit huis. Jelte: “Je moet je heel goed verdiepen in de kandidaat. Net als iedere collega heeft zij haar uitdagingen. Wij moeten haar daarin meenemen.”

Wat je geeft, krijg je terug

Het belangrijkste vond Jelte het om haar echt iets te kunnen bieden. “Ik denk dat het belangrijk is dat je je als werkgever heel flexibel opstelt. Je kijkt naar wat goed bij haar past om ervoor te zorgen dat het een succes voor haar wordt. Pas als het een succes voor haar is, is het een succes voor ons.”

Jelte’s team kreeg er zeker iets voor terug. “Een frisse blik is altijd fijn. Ze heeft samen met haar buddy een meeting opgezet en verteld wat ze heeft gedaan en gezien. Daar hebben we een mooi open gesprek met elkaar over gehad. Wat je geeft, krijg je ook terug.”

Met het succesverhaal van Jelte als voorbeeld, gaat Ayse door om ook voor andere afdelingen mensen te zoeken.

De samenwerking met het WSP is daarbij belangrijk. “Het is een hele fijne en flexibele samenwerking. Het is fijn dat onze vaste contactpersoon Jurn met CV’s naar ons toe kwam zodat we konden kijken of deze mensen bij ons passen. Maar hij kan ook zoeken op vacatures. Het gaat van vraag naar aanbod en aanbod naar vraag. Dat werkt heel prettig.”

Gepubliceerd op: 29 december 2020