Direct naar content

“Het WerkgeversServicepunt was compleet nieuw voor me. Ik zou het iedereen aanraden. Voor minimale inspanning haal je het maximale resultaat.” Aan het woord is Ellen Boot, HR manager bij Felton. Het ICT-bedrijf is één van de bedrijven met wie het WSP contact gekregen door de bustour. Ellen heeft in oktober voor het eerst een medewerker via het WSP regio Amersfoort aangenomen. Ze is erg blij met deze samenwerking. “Het werkt heel prettig, open en eerlijk.”

In september 2020 stapten accountmanagers tijdens de bustour spontaan nieuwe bedrijven binnen om meer te vertellen over de dienstverlening van het WSP. Met als doel: werkgevers bereiken die het WSP nog niet kennen. Het Amersfoortse bedrijf Felton kreeg géén bezoek, maar kwam door deze tour toch in contact met het WSP. En wel via communicatiebureau CRC Online. Zij waren positief verrast door het spontane bezoek van het WSP en stuurden de contactgegevens direct door aan Ellen Boot. Ellen is bij Felton verantwoordelijk voor HR en marketing. Voor marketing werkt ze samen met CRC online. “Eigenaresse Maretta Bos wist van mijn dubbelrol en dat ik op zoek ben naar 20 nieuwe mensen. Het WSP leek haar een goede match voor ons. Ik ben meteen gaan kijken en wilde jullie dienstverlening graag uitproberen. Het is kosteloos, dus baat het niet, dan schaadt het niet,” dacht Ellen.

In korte tijd goede resultaten

Ellen gaat in gesprek met accountmanagers Cindy en Roy. “Twee super enthousiaste mensen met het hart op de goede plek om iedereen zo snel en goed mogelijk weer aan het werk te krijgen. We hadden meteen een goede en heldere connectie.” Snel na het gesprek ontvangt Ellen de eerste cv’s. “Dat waren meteen ook goede selecties. Van de 6 cv’s hebben we  vijf mensen op gesprek uitgenodigd. Met twee van hen wilden we de volgende ronde in. Eén dame kreeg helaas een ander aanbod, maar op 1 november is Mitchell bij ons begonnen. In 2 maanden tijd hadden we al zoveel goede resultaten geboekt. Dat vind ik redelijk uniek.”

Vooroordeel is weggenomen

Het beeld dat bij het bedrijf leefde over het UWV is door de samenwerking met het WSP veranderd. “Het vooroordeel dat je mensen krijgt die niet gemotiveerd zijn en alleen solliciteren om het solliciteren, leeft toch. Maar het stelde ons niet teleur. Alle mensen die we spreken, zijn echt gemotiveerd en willen graag weer aan het werk.” Om bij Felton aan de slag te gaan, moeten ze wel kennis en affiniteit hebben met ICT. “In de gesprekken kijken we of je past bij ons werk. Als dat klikt, maakt ons je achtergrond niet uit.”

Tijdens de sollicitatieprocedure vraagt Ellen aan de sollicitanten om voor het tweede gesprek naar kantoor te komen. “We hebben grote vergaderzalen, zitten op grote afstand van elkaar. Ons kantoor is een hele fijne werkplek. Dat je die sfeer kan proeven vinden we een belangrijk onderdeel van het sollicitatieproces.” Het inwerken gebeurt deels op kantoor en deels thuis. “We werken heel veel via MS Teams. Veel scherm delen en samen werken. Je krijgt een buddy en volgt een inwerkschema van een maand. Dat is ook je proeftijd. Dan weet je in 4 weken echt waar je aan toe bent.”

Ellen blijft de komende tijd in gesprek met het WSP om voldoende nieuwe collega’s te vinden. Door de coronacrisis krijgt het ICT-bedrijf nu veel opdrachten, terwijl het moeilijk is om nieuwe mensen te vinden. “Iedereen staat te springen om goede it-ers.” Bijkomend voordeel van de samenwerking met het WSP vind Ellen dat ze lokale kandidaten voorgesteld krijgt. “Je krijgt geen medewerkers uit alle uithoeken van Nederland, maar uit de omgeving van je bedrijf. Ik zie zeker de toegevoegde waarde van het WSP.”

Gepubliceerd op: 19 november 2020

Felton