Cycloon is dé groene en sociale bezorgexpert. Op de fiets, aangedreven door bruine boterhammen, bezorgen postmedewerkers en fietskoeriers post en pakketten door heel Nederland. Linda Dolstra is bedrijfsleider van Cycloon in Amersfoort (één van de 31 vestigingen) en stuurt daar 35 collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt aan.

“Cycloon is geboren uit passie voor fietsen en het milieu. Maar de ontwikkeling van onze mensen vinden wij minstens zo belangrijk! Daarom bieden wij collega’s zonder én met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek om te kunnen groeien. Fietskoerier, postbezorger, sorteerder, frankeerder, chauffeur of voorman: iedereen wordt uitgedaagd om zich persoonlijk en in hun werk verder te ontwikkelen.”

Ambassadeur van het WSP

Cycloon is ambassadeur geworden van het WerkgeversServicepunt regio Amersfoort omdat dat heel goed past bij het bedrijf. “Er werken op onze vestiging 35 mensen met een (voormalig) afstand tot de arbeidsmarkt en dat werkt heel goed. Om inclusief ondernemen in onze regio te laten groeien, zou het mooi zijn als veel meer bedrijven zich bij het WSP aansluiten. Ook al is het maar voor één werkplek. Wij willen hier meer beweging in krijgen. Er zijn genoeg collega-bedrijven die ook op deze manier kunnen werken.” Cycloon heeft mooie praktijkvoorbeelden en wil andere bedrijven in de buurt en uit hun sector overtuigen om mensen met een arbeidsafstand aan het werk te helpen. “Wij willen ons hier graag hard voor maken. Vooral in de logistiek zie je dit nog te weinig. We helpen graag een opzetje te maken.” Linda gaat samen met een trajectbegeleider langs verschillende koeriersbedrijven om hierover in gesprek te gaan. “Ik nodig ze uit om ook vooral eens bij ons te komen kijken hoe wij dit doen. Het gaat om super loyale mensen die je er goed bij kunt hebben.”

Veel vrijheid, maar wel met verantwoordelijkheid

De meeste werknemers komen binnen vanuit het WSP, UWV of Amfors. Het werkproces bij Cycloon is goed ingericht op mensen met een arbeidsafstand: er is altijd iemand aanwezig voor vragen en de medewerkers worden goed gecoacht. “Dat is hier standaard, waardoor het over het algemeen soepel loopt. Natuurlijk is er ook wel wat verloop in medewerkers. En soms is het werk net iets te moeilijk voor iemand. Maar de manier waarop ze begeleid worden is het belangrijkste. Het zit hem vooral in de kleine dingen. Elk mens heeft aandacht nodig, deze doelgroep net iets meer.”

Bij Cycloon is een aantal reguliere fietskoeriers in dienst. Van de postmedewerkers (voormannen, bezorgers, sorteerders, frankeerders en chauffeurs) heeft 85% een afstand tot de arbeidsmarkt. “Een hele leuke groep mensen. Ze accepteren, motiveren en helpen elkaar; dat gaat als vanzelf. Zolang ze voldoende aandacht en goede coaching krijgen, zijn ze er altijd. Het ziekteverzuim is laag, ze hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Als het gevoel goed is en ze hebben er plezier in, dan haken ze dus ook niet af”, zegt Linda.

Cycloon heeft geen duidelijk afgebakende werktijden. Afhankelijk van de hoeveelheid post is het werk de ene dag eerder klaar en de andere dag duurt het juist wat langer. Daarnaast wordt van dinsdag tot en met zaterdag gewerkt, dus ook één dag in het weekend. En het regent ook weleens. Linda: “Die flexibele structuur is soms wel even wennen. Nieuwe collega’s worden een aantal weken ingewerkt, ze doorlopen het hele werkproces en doen alles samen met ervaren collega’s. Na de inwerkperiode kunnen ze natuurlijk altijd met hun vragen bij ons terecht. Onze medewerkers krijgen dus heel veel vrijheid, maar ook veel verantwoordelijkheid.”

Samenwerking met het WSP

Linda heeft regelmatig contact met Jurn van Middelaar, accountmanager bij het Werkgevers Servicepunt. “Jurn is erg betrokken. Hij haalt uit alle hoeken en gaten mensen. Het is al een winst als iemand thuis zit en een paar uurtjes kan werken. Zo iemand is dan toch weer in beweging, onder de mensen. ”Cycloon groeit erg hard. “We zijn een paar jaar geleden begonnen met twee mensen met een arbeidsafstand en het zijn er nu al 35. Met alle postmedewerkers en fietskoeriers samen zijn we bij Cycloon Amersfoort nu met 60 mensen.” Eén keer per week komt een trajectbegeleider langs voor de 35 collega’s. En één keer in de maand is er een overleg met de coördinator van de jobcoaching om alles door te nemen. Dat loopt heel soepel. “Het loopt ook goed omdat we het vaak doen. Daarbij zijn de lijntjes heel kort. Als er zoveel mensen zijn, is het ook fijn als je overal een vast iemand voor hebt.”

“We proberen iedereen omhoog te trekken”

Linda noemt als voorbeeld Jan Anne, die ook via WSP hier is gekomen. “Hij is van de structuur, dat is erg belangrijk voor hem. In het begin was dat heel moeilijk, en moesten we alles vaak herhalen en afstemmen. Maar nu zijn we anderhalf jaar verder en doet hij alle administratie, opent één dag in de week en zet dan alles klaar voor de postbezorgers.” Veel medewerkers komen hier stil en rustig binnen, maar hebben veel meer in hun mars dan ze laten zien. Dat komt vaak pas in de loop van de tijd tot uiting. “Onze twee voormannen zijn ook beide begonnen als postbezorger en sturen nu 30 man aan. We hebben ook een postbezorger die in plaats van kaartlezen een paar keer door de wijk wil om herkenningspunten te hebben om te weten hoe die in elkaar zit. Nu ze het eenmaal weet, gaat ze als een trein. Maar je moet haar dus niet in een onbekende wijk zetten, daar heeft ze dan weer veel tijd voor nodig.” Linda zorgt ervoor dat er onderling altijd rekening wordt gehouden met medewerkers. Bij Cycloon kijken ze eerst waar iemand goed in is en als je ze daarop inzet leveren ze fantastisch werk. “Zolang ze de dingen doen waar ze goed in zijn, groeit hun zelfvertrouwen en durven ze vanzelf ook meer of andere werkzaamheden aan te pakken. Zo proberen we iedereen omhoog te trekken.”

Toekomst

Cycloon wil de bezorgmarkt in beweging brengen, zodat deze schoner en socialer wordt. Om dat te bereiken willen ze verder groeien, want met groei creëer je meer sociale en duurzame impact. “Door het iedere nieuwe dag beter te doen dan de vorige kunnen we de wereld samen een beetje mooier maken. We willen verbeteringen realiseren voor onszelf, onze klanten en de maatschappij. Daarvoor durven we dingen anders te doen. In Amersfoort laten we zien dat het kan!”, aldus een trotse Linda Dolstra.

Cycloon