Direct naar content

Het vinden van een leuke baan is niet voor iedereen makkelijk. Voor werkgevers is het daarentegen soms weer lastig om geschikt personeel te vinden. Het WerkgeversServicepunt regio Amersfoort is een schakel tussen werkgevers en mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Bij Dirk van den Broek worden regelmatig kandidaten geplaatst, die daar jaren blijven werken. Volgens supermarktmanager Martijn past het heel goed: “Ik vind het belangrijk en nuttig om mensen met een arbeidsbeperking een kans te geven. En het zijn superleuke collega’s.”

Het WerkgeversServicepunt is een samenwerking van het UWV WERKbedrijf met alle gemeenten in de arbeidsmarktregio Amersfoort. “Wij geven persoonlijk advies over inclusief ondernemen en ondersteunen werkgevers bij de werving en selectie van personeel”, vertelt projectmedewerker Jantine van den Burg. “Wij inspireren, adviseren en matchen kandidaat en werkgever. Op die manier helpen we zowel de werkzoekenden als de werkgevers, zoals Dirk van den Broek.”

Ik voel me thuis

Ferdinand is één van de zeven medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt die op dit moment bij Dirk werkt. “Hiervoor heb ik bij andere bedrijven gewerkt, maar hier voel ik me thuis. Ik word gewaardeerd, ondanks dat ik net even anders ben.” Ferdinand heeft inmiddels een uitgebreid takenpakket gedurende zijn werkweek van dertig uur. “Nu met corona verzamel ik vaak de karretjes die mensen in de garage laten staan. Ik ben verantwoordelijk voor de non-food tafels, schrob elke ochtend de vloer of ik sta bij de flessenband. Als ik ergens anders nodig ben, dan spring ik graag bij!”

Dirk van den Broek

“Bij ons werken al jaren mensen vanuit de participatiewet, in samenwerking met het WerkgeversServicepunt”, vertelt Martijn. “Het is voor ons als bedrijf belangrijk om hieraan een positieve bijdrage te leveren. Er wordt tijd en energie gestoken in het vinden en begeleiden van werknemers die op andere plekken moeilijker aan de slag kunnen. Vanuit ons hoofdkantoor en op het intranet krijgen we uitleg over de participatiewet en hoe we er lokaal mee kunnen werken. Dat maakt het makkelijker.”

De juiste plek

Volgens Martijn is de uitdaging voor het vinden van de juiste werkzaamheden één van de leukste aspecten. “Iedereen is anders, maar als je met deze doelgroep werkt geldt dat nog meer. Ferdinand heeft gedurende de week wel structureel dezelfde taken, maar doet toch veel verschillende dingen. Voor andere collega’s gaan we op zoek naar een duidelijke taak die het beste past. Er is me wel eens verteld dat er bij andere werkgevers soms honderd procent inzet wordt verwacht, maar dat kan niet. Een voorbeeld is een jongen met autisme, die de kopaanbiedingen ging vullen. Voor hem bleek dat frustrerend omdat het even later weer een rommeltje was door klanten die boodschappen pakten. Dan gaan we op zoek naar iets anders.”

Jobcoach en accountmanager

Ook daarom is de samenwerking met het WerkgeversServicepunt van belang. “Kandidaten zijn vaak gekoppeld aan een jobcoach, die soms meekijkt om te zien hoe het gaat”, vertelt Jantine. “Dat helpt om vertrouwen op te bouwen. Ze zien soms iets waar een werknemer mee kan zitten, wat de werkgever zelf minder snel signaleert. Voor de werkgevers zijn accountmanagers beschikbaar die de juiste match kunnen maken. Iedereen heeft namelijk een eigen startpunt. Om te onderzoeken waar dat startpunt ligt, is extra begeleiding en ondersteuning nodig. Daar zetten wij ons voor in.”

“WSP zorgt ervoor dat de participatiewet toegankelijk is voor een bedrijf”, vult supermarktmanager Martijn aan. “Onze accountmanager weet inmiddels precies wie hier past. Ook informatie over subsidieregelingen, loonvoorwaarden en proefplaatsingen heeft hij paraat. Het voortraject zit daardoor goed in elkaar en tijdens de proefplaatsing kun je inschatten wat de capaciteiten van nieuwe collega’s zijn. Het is gewoon leuk om mensen te helpen, anders hadden wij geen zeven collega’s vanuit het WerkgeversServicepunt in dienst.”

Dat zegt genoeg

Ferdinand is in ieder geval heel erg blij met zijn functie bij Dirk van den Broek. “Het is vroeger wel eens voorgekomen dat mijn contract niet werd verlengd, zonder dat er een goede reden voor was. Dat gebeurt bij Dirk niet”, vertelt hij. “Soms ben ik wat sneller afgeleid en dan praat ik iets te veel. Hier krijg ik dan gewoon gelijk feedback van Martijn of van collega’s. Mijn jobcoach spreek ik daardoor bijna nooit. Hij schrok laatst zelfs toen ik hem na een lange tijd weer eens belde, dat zegt denk ik genoeg.”

Dit artikel is 4 februari 2021 gepubliceerd op Indebuurt Amersfoort.