Hoe gaan werkgevers en ondernemers in de regio Amersfoort om met alle maatregelen rondom corona? Banketbakkerij Lex Verkley aan de Van Weedestraat in Soest is open op een aangepaste manier. Eigenaar Lex Verkley blijft positief en werkt nieuwe ideeën uit: “Je wordt inventief, dat is super leuk,” vertelt hij.

Lex Verkley krijgt wekelijks bijna 2000 klanten in zijn winkel. “Als eerste hebben we op de toonbank twee schermen geplaatst, zodat de medewerkers achter plexiglas staan. Ze kunnen veilig werken doordat ze ruim afstand hebben en er glas tussen zit.” vertelt Lex Verkley. “Voor mij is het allerbelangrijkste dat mijn personeel gezond blijft.”

De tearoom en het terras, met samen in totaal 30 tafels, zijn gesloten. “Wij missen best wel veel inkomsten van ons terras. Zeker met de laatste weken waarin het super mooi weer was. Daarnaast is er geen horeca waar we normaal aan leveren. Er wordt geen bruiloft, receptie of jubileum gevierd. We missen de taarten van de verjaardagen. De cake bij een uitvaart. Al dat soort dingen vallen weg. Daar hebben we best wel pijn van.” De ondernemer mist hierdoor een kwart van zijn omzet.

Hart onder de riem gebakjes

Maar Lex Verkley is zeker niet bij de pakken neer gaan zitten en bakt nu ‘hart onder de riem gebakjes’. “We willen het missen van alle evenementen op een leuke manier compenseren. Als je hoort wat de mensen in de zorg meemaken, die wil je graag een hart onder de riem steken. Maar ook oma die achter het glas zit. Of personeel dat allemaal thuis werkt. We moeten het met elkaar doen.”

Zijn personeel doet het ook echt met elkaar, merkt Lex. Hij wil zijn personeel allemaal in dienst houden. “Op de dag dat wij hoorden dat de tearoom dicht moest, heb ik mijn personeel bij elkaar geroepen. Van één personeelslid liep zijn contract af. Alle collega’s zeiden: die houden we. Je merkt dat het personeel weet dat we er met z’n allen doorheen moeten. De eerste weken nam veel personeel vrijwillig vakantie uren op. Geweldig. De samenhorigheid wordt hier groter van.”

Eenrichtingverkeer door de winkel

Klanten waarderen de maatregelen. Zij komen nu door de winkel naar binnen en gaan via tearoom naar buiten. “Ze kruisen elkaar niet. Dat wordt als heel plezierig ervaren.” Mensen die al hebben betaald en niets meer aan de bestelling willen veranderen, kunnen terecht bij een speciaal geopend afhaalloket.

“We proberen steeds vooruit te denken. We zorgen bijvoorbeeld dat we meer grondstoffen op voorraad hebben voor het geval een leverancier niet meer kan leveren. We moeten even scherp zijn.” Hij houdt er rekening mee dat hij geen terras kan openen in de zomer. “In de tearoom hebben we al gekeken hoe we rekening kunnen houden met 1,5 meter. Maximaal de helft van de tafels die ik nu heb, kunnen we gebruiken. Dan hebben we nog steeds teveel personeel. Dit maakt het niet rendabel, maar we zijn wel blij als we weer open mogen.” Via de NOW-regeling krijgt de bakkerij ook een stukje tegemoetkoming. “Dat werd snel uitgekeerd. Dat was heel fijn.”

Vooruit denken

Lex denkt dat het belangrijk is om na te denken over de tijd na corona. “Het is belangrijk dat je positief blijft. Het serieus neemt en ook denkt aan de tijd na corona. Je moet het met elkaar doen. Wij hebben nu bijvoorbeeld al leuke dingen klaarliggen als blijk van waardering als mensen straks terug komen in de teamroom.”

Gepubliceerd op: 22 april 2020.