Op dit moment heeft iedereen in onze regio te maken met de gevolgen van het coronavirus. Veel werkgevers in onze regio hebben hierdoor te maken met een daling van de inkomsten en moeite met het behoud van personeel. ZZP-ers ontvangen minder opdrachten en missen hierdoor belangrijke inkomsten. Het Rijk en de gemeenten in onze arbeidsmarktregio hebben diverse regelingen opgesteld om werkgevers en ondernemers door de coronacrisis te helpen en de werkgelegenheid te behouden. Wij ondersteunen u hierbij graag als WSP regio Amersfoort.

Op deze pagina vindt u een overzicht van de regelingen, actuele berichten en waar u terecht kunt voor vragen. Heeft u een vraag waar wij u wellicht kunnen helpen, vul dan ons contactformulier in. Heeft u door de coronacrisis mogelijk (tijdelijk) een tekort aan personeel of juist een tekort aan werk voor uw medewerkers. Kijk dan op Amersfoort Werkt Door.

Noodpakket kabinet

Het kabinet heeft een pakket maatregelen aangenomen om banen en inkomens te beschermen. De maatregelen zorgen ervoor dat bedrijven hun personeel kunnen doorbetalen, bieden zelfstandigen een overbrugging en maken via versoepelde belastingregelingen, compensatie en extra kredietmogelijkheden mogelijk dat geld in de bedrijven blijft. Lees meer over de regelingen in de actuele berichten hieronder.

Een overzicht van alle regelingen is te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Ook het UWV houdt een overzicht van de regelingen en veelgestelde vragen vanuit het UWV bij.

De Belastingdienst heeft verschillende maatregelen genomen om burgers en bedrijven te helpen. Lees meer over de coronamaatregelen van de Belastingdienst.

Actueel

Ondersteuning voor ZZP-ers

De gemeenten in de arbeidsmarktregio Amersfoort hebben financiële regelingen beschikbaar gesteld voor hun ondernemers en zzp-ers. Kijk hier voor een overzicht van de regelingen per gemeente of klik op de link naar de regelingen in uw gemeente.

Banenafspraak

Op naar de 100.000 banen heeft een toolbox Corona en Banenafspraak opgezet. Zij willen met deze toolbox werkgevers ondersteunen met informatie over relevante wet- en regelgeving en over manieren van omgang en begeleiding van medewerkers uit de doelgroep Banenafspraak, op de werkvloer en daarbuiten.

Werkzoekenden

Bent u als gevolg van de coronacrisis op zoek naar een nieuwe baan? Kijk voor meer informatie en contactgegevens op onze pagina voor werkzoekenden.

Scholing

Mogelijk wilt u de tijd die u nu thuiszit, gebruiken voor online scholing. Het Leerwerkloket heeft een pagina met meer informatie over loopbaanoriëntatie tijdens de coronacrisis. Ook heeft het Leerwerkloket een overzichtspagina gemaakt waar u diverse online trainingen kunt vinden. Maak kennis met de adviseurs van het Leerwerkloket.

Preventie uitval door psychische klachten

AWVN heeft een handreiking gemaakt met tips om medewerkers met psychische klachten te ondersteunen en te helpen om aan het werk te blijven. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van een virtuele koffiehoek, het aanbrengen van een dag-structuur met een speciale app of door gebruik te maken van speciale begeleidingskaarten. Bekijk de preventietips van de AWVN.

Contact

Heeft u als werkgever een vraag waar wij u wellicht mee kunnen helpen? Neem contact met ons op via de e-mail of vul ons contactformulier werkgevers in. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.