Ieder bedrijf of organisatie heeft te maken met de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Voor de ene organisatie zijn de gevolgen groter, financieel of organisatorisch, dan voor de andere. De accountmanagers van het WSP zelf werken bijvoorbeeld vanuit huis. Hoe gaat het met de ambassadeurs van het WSP en wat hebben zij eraan gedaan om het werk door te laten gaan?

WSP regio Amersfoort

De accountmanagers van het WSP werken sinds maart vanuit huis. Zeker tot september ondersteunen zij werkgevers en werkzoekenden vanuit huis via de telefoon, mail of via videobellen. Wel worden belangrijke werkbezoeken of noodzakelijke gesprekken met werkzoekenden nu persoonlijk gedaan volgens de richtlijnen van het RIVM.

Het kantoor aan de Stadsring is aangepast. De ingang is veranderd zodat bezoekers elkaar niet kruisen. Er zijn looproutes en schermen voor de receptie en bij alle loketten en spreekkamers. Daarnaast staan bij iedere ingang zuilen met desinfectiemateriaal. Op het parkeerterrein staan 2 statafels voor gesprekken in de buitenlucht op afstand.

Werkgevers en werkzoekenden kunnen via de website veel informatie vinden over de regelingen van de overheid, vacatures indienen of contactgegevens achterlaten.

Kringloopcentrum Amersfoort – Leusden

Het Kringloopcentrum Amersfoort – Leusden wordt weer elke dag bezocht door een grote groep klanten. Wel zijn de openingstijden aangepast, waardoor ze niet met 2 ploegen hoeven te werken. Aan het begin vulden ze de winkel alleen voor de openingstijden. HR-adviseur Maaike Landheer: “Klanten vonden dit erg jammer. We proberen nu ook tussendoor de winkel te vullen. Elke middag om 16.00 uur is er een kortingsactie.”

De wekelijkse vergadering met de medewerkers op kantoor is veranderd in een ‘bankoverleg’ in de winkel. Iedereen doet mee. Ook de vrijwilligers. Ze bespreken waar ze tegenaan lopen, bijvoorbeeld rondom hygiëne. Door alle veranderingen was het bankoverleg een tijdlang dagelijks. Nu alles goed draait in de winkel is het 1 keer per week. “Erg leuk om de ideeën van vrijwilligers te horen.”

Het Kringloopcentrum merkte goed dat mensen thuis aan het opruimen waren. De inbreng van spullen werd hierdoor overspoeld met spullen, maar niet allemaal van goede kwaliteit. De inbreng is tijdelijk gesloten, maar inmiddels weer geopend.

CMM Services

Bij CMM Services ging de productie door. Zij hadden net een nieuw pand gehuurd omdat het oude te krap werd. “We konden precies op de eerste dag van de lockdown het nieuwe pand in. We hebben meteen een paar afdelingen verhuisd. Hierdoor kon iedereen aan een eigen tafel werken en voldoende afstand houden”, vertelt Monique Lamme.
De kantine was nog niet klaar. Iedereen pauzeerde in roulatie en na elke ronde werd alles, van deurklinken, koffieautomaat tot gereedschap, schoongemaakt.

Wel waren er ook zaken te overwinnen. Zo waren aan het begin veel personeelsleden ziek of moesten ze thuis blijven doordat huisgenoten klachten hadden. Via het WSP en de arbodienst ontving CMM de benodigde adviezen. Niet alle producten lopen zo goed als voor corona was gedacht. Het aannemen van nieuwe mensen ligt hierdoor even stil. Wel worden mensen die weggaan vervangen door nieuw personeel. Subsidies waren niet nodig. “Dat streelt toch je ego, dat je geen regeling hoeft aan te vragen.”

TM Techniek

De eerste maand hebben alle medewerkers van het kantoor thuis gewerkt. Inmiddels werken ze weer op kantoor, waar voldoende ruimte is én een nieuwe vloer die tijdens de thuiswerkperiode is gelegd.

De medewerkers van de buitendienst moesten op zoek naar werkzaamheden. Vanuit de energiebedrijven mochten huisaansluitingen niet gedaan worden. Gelukkig werd nét voldoende werk gevonden om het bedrijf draaiende te houden. Helaas konden niet alle zzp-ers aan het werk blijven.

Het opleidingscentrum moest dicht. “We hebben praktijkexamens met een bodycam gedaan. Zo kon de examinator vanuit huis meekijken en zijn de jongens toch geslaagd,” vertelt Bert ter Maaten. Hij is trots op zijn medewerkers die veel commitment toonden, ook als werkzaamheden of werktijden veranderden. “We zijn er trots op dat ze doorgingen.”

Ze zaten op de grens van het omzetverlies en voldeden hiermee net niet aan de voorwaarden voor ondersteuning. “Dat voelt wel eens oneerlijk, maar we hebben ervoor gekozen om te knallen en er zelf voor te gaan.”

Djops

WSP ambassadeur Djops Uitzendgroep heeft in maart en april ook duidelijk gemerkt dat het corona virus uitgebroken was. “Het was lastig om te anticiperen op deze uitbraak”,  vertelt Danny Burgwal. “We stonden van het ene op het andere moment voor een voldongen feit en hebben daar direct naar moeten handelen. Dat vraagt goed beleid en creativiteit. Hierdoor hebben we gelukkig geen zieke collega’s in onze organisatie en onder onze werknemers gehad. Iedereen heeft de RIVM richtlijnen keurig opgevolgd en de ter beschikking gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen toegepast, zowel privé als tijdens het werk. Dat heeft enorm bijgedragen. Als dank hebben we alle medewerkers en opdrachtgevers iets lekkers gegeven. Hierop hebben we enorm veel reacties ontvangen. Het zijn kleine gebaren maar ze betekenen erg veel”.

 

Nijhof

Woonwarenhuis Nijhof is vanaf het begin van de coronaperiode open gebleven. Op een winkelvloer gebeurd veel en omdat de maatregelen per dag konden wijzigen was het wel wennen en veel schakelen om alles goed uit te voeren. Natuurlijk was het in het begin spannend voor zowel de medewerkers als de klanten. “We hebben er alles aan gedaan om de winkel open te kunnen houden. We hebben gebruik gemaakt van spatschermen, stickers en posters. Gelukkig hebben we een hele ruim opgezette winkel en brede paden dus een verplichte routing is niet noodzakelijk geweest. Je zag het vertrouwen groeien omdat het goed geregeld was”, vertelt Hilda van de Groep.

Het kantoorpersoneel heeft veel vanuit huis gewerkt. Zo ook de afdeling Marketing. Deze afdeling hield bijvoorbeeld, om de betrokkenheid te waarborgen, elke dag op een vast tijdstip een online teamvergadering. Zo kon iedereen goed blijven functioneren en was er elke dag een kader en vastigheid. “Dat heeft deze afdeling als heel prettig ervaren.”

“Dagelijks hebben we een corona update gestuurd naar al het personeel. Ook om zoveel mogelijk zorgen van collega’s direct te beantwoorden. Het belang en gezondheid van onze medewerkers stond voorop. Het personeel voelde zich hierdoor gehoord. “ Als blijk van waardering heeft al het personeel een presentje gekregen.

Bzzzonder

Alle kinderopvanglocaties van Bzzzonder zijn open gebleven voor ouders met cruciale beroepen. Zij konden hun kinderen brengen naar de locatie waar ze altijd kwamen, met dezelfde pedagogisch medewerkers. Bzzzonder zette haar deuren ook wagenwijd open voor de kinderen met een extra zorgvraag voor wie de structuur van de opvang belangrijk is. Er waren in deze periode minder kinderen op de groep, waardoor er veel aandacht voor de kinderen was. Daarnaast was er tijd om een keer extra goed schoon te maken, administratie en fotoboeken bij te werken. Ook is in shifts gewerkt omdat er minder werk was. Op kantoor waren elke dag 2 collega’s aanwezig voor de telefoon. De anderen werkten zoveel mogelijk vanuit huis.

“Het was echt ons streven dat de kinderen naar hun eigen locaties en pedagogisch medewerkers mochten. We zaten bovenop het nieuws en hebben de ouders steeds direct geïnformeerd. Uit een enquête blijkt dat zij dit als erg positief hebben ervaren en vertrouwen in de opvang hadden”, vertelt Jantine van Dormael.

Sinds eind mei zijn alle locaties weer volledig open. Al die tijd heerste er een positieve sfeer. “Je ziet dat onze medewerkers met creatieve ideeën kwamen en echt in hun kracht zijn gaan staan. Daar zijn we enorm trots op.” Sommige dingen lopen nu juist beter. “De haal- en brengmomenten brachten regelmatig wat onrust op de groep. Nu brengen ouders hun kind buiten bij het hek. Dit was natuurlijk wel spannend voor ouders aan het begin. Maar dit is zo goed verlopen. Voor de kinderen op de groep is dit veel rustiger.”

De medewerkers worden ook niet vergeten. Jantine: Iedere medewerker heeft een persoonlijke kaart ontvangen van hun leidinggevende met de tekst ‘Jij bent en dat is het fijne, dat regen is voorspeld en de zon is gaan schijnen’. Zo hebben wij de inzet, loyaliteit en enthousiasme van onze medewerkers ook echt ervaren in deze spannende periode! Altijd al en in deze periode nog eens extra. “De komende vakantieperiode wordt toch anders. We houden goed in de gaten hoe het met onze medewerkers gaat.”

Lyvore

Ambassadeur van Lyvore, Jolanda de Vries begreep direct na de uitbraak van het coronavirus dat er extra mensen met een zorgachtergrond nodig waren. “Medewerkers zouden ziek kunnen worden, terwijl vrijwilligers en mantelzorgers niet meer naar binnen mochten. We zijn daarom meteen begonnen met werven.”

Met de campagne “Wij zoeken jou” is Jolanda vanuit huis aan de slag gegaan. “We hebben social media ingezet en Utrecht Zorg stuurde ons ook kandidaten.” Dat leverde een bont gezelschap op. Van studenten, zij-instromers, gepensioneerden, ex-militairen en zelfs een Engelse vakantieganger die door de crisis niet meer terug naar huis kon en hier graag aan het werk wilde.

Normaal gesproken duurt het een paar weken voor een nieuwe medewerker is aangenomen. Jolanda heeft alles op alles gezet om samen met hulp van collega’s sollicitatieprocedures zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. Met succes zijn er in korte tijd 40 tijdelijke medewerkers aangenomen. “Het mooiste is dat diverse mensen bij ons willen blijven werken.”

Cycloon Post & Fietskoeriers

Voor Cycloon Post & Fietskoeriers was de coronaperiode met name in het begin even wennen. Werktijden werden verschoven en er waren nieuwe (omgangs)regels. Iedereen bleek gelukkig heel flexibel en er werd veel gepraat over de nieuwe situatie. De werkplekken werden verschoven zodat er voldoende ruimte tussen de plekken was en er werd plexiglas tussen gehangen. “In het nieuwe pand hebben we daar gelukkig genoeg ruimte voor. De medewerkers hebben een veilige werkplek en kunnen zo goed werken”, aldus Linda Dolstra, bedrijfsleider in Amersfoort en Houten.

“Omdat er veel online werd gekocht, moesten wij ineens heel veel pakketten bezorgen. Dat moest met minder mensen gebeuren, want met milde gezondheidsklachten moest je al thuisblijven. Dat was flink aanpoten.” De pakketservice is zo ingericht dat ze contactloos kunnen bezorgen. “We zetten het pakket op grond en we vragen of wij namens de klant een handtekening voor ontvangst mag plaatsen. Bijkomend voordeel van al het thuisblijven is dat het afleverpercentage wel behoorlijk is gestegen. Mensen zijn vaker thuis en anders de buren wel.”

De postbezorging op de fiets kon grotendeels gewoon doorgaan omdat ze veel buiten werken. Wel moesten ze aanwennen op de fiets voldoende afstand te houden en even te wachten als iemand bij de brievenbus staat.

Wat goed heeft geholpen, was de samenwerking met andere vestigingen van Cycloon. “We hebben aan het begin een paar keer per week telefonisch overleg gehad met de directie en andere vestigingen door het hele land. Je loopt overal tegen dezelfde zaken aan, dus we konden goed samen bespreken hoe je overal mee om gaat.”

Linda verwacht dat de piek in de pakketbezorging niet zal afnemen. “Mensen hebben nu weliswaar gedwongen ervaren hoe makkelijk online bestellen is. Ik denk dat een deel dat blijft doen.” Cycloon is hierdoor ook weer op zoek naar nieuwe medewerkers.

Bloemendal Bouw

Waar aan het begin ook bij Bloemendal Bouw meer medewerkers ziek waren, is er de laatste maanden nauwelijks ziekteverzuim. Directeur Bert Boeijink: “Mensen zijn juist blij dat ze aan het werk kunnen. Ze sporten minder, dus er is minder blessureleed. Ook uitgaan kan niet, dus mensen melden zich ook niet ziek na een avond stappen.”

Overwerken is deze periode ook niet nodig. “We zijn erg efficiënt aan het werk. We hebben afscheid moeten nemen van alle zelfstandigen die bij ons aan het werk waren.” Alle medewerkers die in vaste dienst zijn, blijven gewoon in dienst. Zij werken nu minder op grote bouwprojecten, maar veel bij particulieren. “Veel mensen zijn thuis aan het werk en willen graag een thuiswerkplek creëren. Ze breiden de zolder uit met een dakkapel of willen een aanbouw. Wij spelen daar op in.”

Bert merkt wel dat ze snel door de werkvoorraad heengaan. Hij roept de overheid op juist nu aanbestedingen te doen, herstelwerkzaamheden in te plannen en aan de slag te gaan met de energietransitie. “Zorg dat opdrachten worden verstrekt. Zorg dat er gewerkt wordt.” Complimenten heeft hij voor de gemeenten Baarn en Soest die nu snel vergunningen verlenen.

Bij brancheorganisaties pleit Bert voor het omscholen en opleiden van mensen. “Leidt zo snel mogelijk mensen op in de installatietechniek. Er moet nog zoveel gebeuren. Als we dat nu niet goed regelen, is dat doodzonde.” Bert mist wel het persoonlijk bij elkaar komen om bijvoorbeeld te overleggen hoe iedereen een kans krijgt op de arbeidsmarkt. Regelingen uit het noodpakket heeft Bloemendal Bouw niet hoeven aanvragen. “We blijven ondernemen. Zorgen dat er werk is, maakt niet uit wat.”

Oosterbroek.Biz

“We hebben er een behoorlijk uitdagend jaar tot nu toe opzitten.” Aan het woord is Tim Oosterbroek van Oosterbroek.Biz. Het klantcontactcentrum kreeg in januari als eerste te maken met een liquiditeitsgat door de WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans). “We waren tot eind februari bezig om ervoor te zorgen dat we door konden. Toen we dat leken te overleven, kwam corona eroverheen.”

Eén van de grootste activiteiten van Oosterbroek.Biz is ledenwerving. Daarnaast maken ze veel afspraken voor financiële buitendiensten. “Driekwart van ons werk viel terug. De buitendiensten zaten thuis en ook ledenwerving stopte.” Om zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden, zijn de medewerkers vanuit huis gaan werken. Tim heeft waar mogelijk dankbaar gebruik gemaakt van de regelingen en werkt hard om het hoofd boven water te houden.

“De loyaliteit en betrokkenheid van onze medewerkers is groot. Iedereen ziet en voelt dat we er alles aan doen om de boel draaiende te houden. Dat wordt gewaardeerd.”
Sommige collega’s misten het contact met elkaar. Anderen vonden het fijn om thuis te werken. “We bellen nu gemixt, vanaf thuis en vanaf de belvloer. We proberen er flexibel mee om te gaan, zodat iedereen werkt vanuit zijn of haar ideale situatie.” Tim is bezig met het zorgen van een goede informatievoorziening en wil het thuiswerken in de arbeidsvoorwaarden terug laten komen. “We proberen ons hiermee zo goed mogelijk voor te bereiden op een eventuele nieuwe golf, zodat we het dan beter op kunnen pakken.”

Hij praat veel met andere ondernemers. “We hebben het allemaal moeilijk, dat schept ook een band. Wat ik merk, is dat de bedrijven die het meest recht voor z’n raap zijn, het het langst vol lijken te houden. De mooie sier, het gemaakte is er vanaf. Dat is fijn. Je moet het toch met elkaar zien te rooien.”

De laatste maand neemt de aanwas van nieuwe klanten en het aantal beluren weer toe. Of het uiteindelijk voldoende is om het tij te keren weet Tim nog niet, maar het is al heel fijn dat de bedrijvigheid weer toe neemt.

SPN

Ook bij SPN worden alle maatregelen genomen om veilig te kunnen werken. De eerste weken mochten de collega’s op de klantenservice kiezen of ze thuis of op kantoor wilden werken. Collega’s die vanuit huis werkten, behandelden nu alle e-mails en op kantoor beantwoorden ze alle telefoontjes. Nu werken collega’s nog steeds thuis maar komen wel bij toerbeurt 1 dag per week op kantoor, als ze dat prettig vinden. Hoofd Klantenservice Fenna Buné: “Er werken nog 5 collega’s thuis, wat betekent dat we op de afdeling meer afstand kunnen houden. Je moet iets meer nadenken wat je doet, maar we hebben ruimte genoeg en kunnen zo veilig werken. Iedereen kent het doel waarvoor we het doen.”

SPN geeft magazines uit gericht op de 50-plussers. Onze klanten sluiten nu veel abonnementen af zodat ze niet naar de winkel hoeven te lopen. “Je merkt aan de telefoon dat klanten meer tijd nemen om dingen te vertellen. Ze zitten veel alleen en vinden het fijn om te vertellen hoe het hen vergaat. Doordat het bij ons zeker in de eerste weken wat rustiger was, hadden onze medewerkers ook wat meer tijd om een persoonlijk praatje te maken. Ze zijn oprecht geïnteresseerd in de verhalen van de klanten en nemen er de tijd voor. Zowel voor de klanten als de medewerkers is dit een toegevoegde waarde aan het telefoongesprek.

Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE)

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is onderdeel van het Ministerie van OCW en volgt daarmee de maatregelen van het Rijk. Dit betekent dat ze sinds maart thuiswerken. “We hebben al gehoord dat dit zeker zo blijft tot 1 januari,” vertelt Rae Koetsier, P&O adviseur en Preventiemedewerker bij RCE.

“De regel was toch wel op kantoor werken. Dat was het normaal. Maar over het algemeen is het thuiswerken heel soepel gelopen. Voor de één ging het makkelijker dan voor de ander. Collega’s met kleine kinderen thuis waren aan het begin aan het stoeien. Collega’s die veel alleen waren, misten vooral het sociale component van het werk. Maar over het algemeen ging het heel soepel.” Met de medewerkers vanuit de Doelgroep Banenafspraak is nauw contact geweest. Al het werk is doorgegaan en via online sollicitatiegesprekken worden ook weer nieuwe mensen aangenomen.

Nu het thuiswerken langer gaat duren, is er speciale aandacht voor een goede werkplek. Zo worden vanuit de organisatie arbo-voorzieningen beschikbaar gesteld, zodat iedereen ook thuis volgens de arbo-regels kan werken. Een maatschappelijk werker ondersteunt bij het sociaal-emotionele aspect. Er is een bedrijfsmaatschappelijk loket waar mensen naar toe kunnen als ze daar behoefte aan hebben. Ook kunnen zij met een preventiemedewerker in gesprek. “We proberen onze mensen uit te nodigen uit te spreken waar ze behoefte aan hebben.” De directie geeft wekelijks een corona-update en houdt een digitaal koffiemoment. “Normaal gesproken is de drempel laag om bij de directie naar binnen te lopen. Om deze drempel laag te houden, is er nu ook digitaal een koffie moment. Het videobellen is daarvoor een mooi alternatief voor persoonlijk contact.”

ContactCare

ContactCare kreeg in het begin te maken met een significante omzetdaling. Grote klanten, zoals ouderenvervoer Valys en sauna’s moesten dicht, waardoor ook de callcentrum werkzaamheden bij ContactCare stopten. Contracten die afliepen, konden hierdoor helaas niet allemaal worden verlengd.

Toch is Contactcare niet bij de pakken neer gaan zitten, vertelt HR-manager Sanne van Es. “We hebben het uitrollen van ons digitale trainingsprogramma versneld. Hierdoor konden onze medewerkers hun trainingen toch blijven volgen. Daarnaast konden zij zich persoonlijk verder ontwikkelen met o.a. leadership programma’s. We konden hierdoor, ondanks alle corona tegenslagen, echt investeren in de persoonlijke groei van onze mensen.”

Binnen 2 weken kon iedereen thuis werken. Collega’s die zich erg eenzaam voelden of door drukte niet goed thuis konden werken, mochten naar kantoor. Sinds 1 juli werkt iedereen gedeeltelijk thuis en op kantoor. “Ons kantoor is heel groot. We werken in wisselende diensten en kunnen goed afstand houden.” Gelukkig start het werk steeds meer op. We zien zelfs dat onze nieuwe online Academy steeds meer interesse wekt van andere partijen. “In oktober hopen we weer helemaal te draaien, al is dat nog wel ambitieus.” Tot die tijd ontvangt het bedrijf subsidie vanuit de NOW-regeling.

ContactCare probeert de online Academy nu op de markt te brengen en werkt aan een structureel thuiswerkplan. Sanne: “Het thuiswerken, wat niet standaard is in deze branche, staat nu echt op de agenda. We zoeken naar creatieve oplossingen om thuis goed te kunnen werken, maar toch verbinding te houden met iedereen.” Zo proberen ze het werk en kantoorruimte efficiënter te benutten. “De coronacrisis heeft ons ook mooie eyeopeners gegeven”, vindt Sanne. “Omarm die.”